I believe in endless summernights

Godkväll kära blogg!
 
Är ju på unghästkurs på Strömsholm nu. Det är skojigt, bra och härligt att vara ledig.
 
Dag 1
Åkte ner igår, i vanlig ordning sena, men skulle ändå hinna. Mamma körde Donatello, jag SM-bilen. Precis när jag handlat ringde pappa och sa att mammas bil gått sönder. Lagom skoj... Började alltså med bildumpning av vår bil och bilbyte för Donatello efter 56an. Som tur var på en parkeringsplats. Ringde RS och vandrarhemmet att vi skulle bli sena. Det gick bra. Missade samlingen med en halvtimme och blev omhändertagen när vi väl kom fram. Donut fick en box och mat och var rätt nöjd med livet. Jag fick ett rum på vandrarhemmet och en cykel.
 
Vi red första passet på våra egna hästar, nere i Röda. Donut var lite spänd och då blir jag spänd och sitter dåligt, så gårdagens pass var inte så mycket att hänga i julgranen. Vi jobbade med renodling av hjäper, framåtdrivande, förhållande och vändande. Nyttigt och bra att få något att jobba med eftersom att jag gärna blir passiv när Donut blir osäker/spänd. Vi jobbade även med att vända snett igenom där vi skulle ställa för nya innersidan och leda med nya yttertygeln. Som någon början till skänkelviking typ. Detta för att lösgöra. Tycker att det var en bra övning. Sen jobbade vi även lite fattningar. Jag och Marianne är överens om vad jag behöver jobba på: -Sits -Takt(framåtbjudning) -Släppa på kontrollen -Ställa högre krav
 
Som avslutning på kvällen hade vi en clinic där en av dressyrstipendiaterna red och Marianne pratade lite om utbildningsskalan (hej vad jag läst ridlära senaste tiden). Mycket repetition men också väldigt nyttigt. Lite sitsfel och hur man korrigerar det. Tittade på galoppen och lite skolor. Väldigt intressant! Efter clinicen var jag och några fler från kursen ut och promenerade våra hästar. Var typ som en dagisutflykt med alla bäbishästar.
 
Åkte och handlade, vinkade av mamma och däckade i sängen.
 
 
Dag 2
Stalltjänst i Röda, mocka, packa höpåsar, hämta hästar. Första passet red vi skolhästar. Jag skulle först ha Corazon, sen fick jag byta till Silence för Corazon skulle gå SRLprep. Sen idag var Index utdelad på både SRL och vår kurs, så den tjejen fick Sheridan. Jag lyckades byta till mig finafina Sheridan. Mycket nöjd med livet. Haha. Som värsta ridskolebarnet som inte fått sin önskehäst. Gillade ju honom så mycket så får jag en chans att rida honom är det klart att jag tar den.
 
Hur som så jobbade vi lite samma sak, renodlade hjälperna och började även lägga in lite sidförande. Mycket sitsträning för mig detta pass. NYTTIGT! Tyckte att det gick okej. Sheridan kändes i alla fall väldigt fin. Sen jobbade vi med övergångar skritt-trav och trav-galopp. Vi gjorde även en "ångraövning" som var jättebra, där man skulle minska tempot som om man skulle sakta av, och sen rida framåt. Som en bäbishalvhalt typ. Bra kontroll och avstämning! Avslutade med lite förvänd galopp. Svårt, men det gick bra när jag satt och red ordentligt.
 
Efter skolhästpasset hjälpte jag SRL1orna lite och kollade lite på deras lektion för Åsa. Åhh vad jag saknar henne! Hon är nog en av mina bästa instruktörer jag haft. Hur som, det var lite kaos på den lektionen, men så kan det vara. Hade lunchstalltjänst och åkte hem till vandrarhemmet och åt och vilade lite. Tillbaka till Röda stallet och borstade iordning Donut och sen cyklade jag ner till Röda och kollade på SRL2ornas hopprov. Ville nästan vara med. Om jag fick ha Hobbe.
 
Tillbaka till Röda stallet och sadla Donut. Skrittade fram honom länge, runt tågbanan och på stallplan. Nyttigt med miljöträning. Dagens ridpass skedde nämligen på stallplan. Det var väldigt mycket aktivitet just idag, men Donut skötte sig superbra! Han gnäggade lite, men var för det mesta fokuserad på mig och (lite för) lugn så jag vågade rida på framåt. Tog bort sporrarna idag, trodde att han skulle vara mer eller mindre galen ute, men det var han verkligen inte. Min finafina häst. Började samma som igår med att renodla hjälperna. Sen travade vi växlande volt och fyrkant. Min sits var bättre idag än igår, men måste skaffa mig bålstabilitet. Jobbigt. Vi jobbade med lite framdelsvändningar, kvartsvändningar och övergångar, på samma sätt som med skolhästarna. Lite bogen in i galopp men då var Donut trött i huvudet och jag i kroppen så ingen av oss gjorde ett särskilt bra jobb där. Utan blev mest "att galoppera". Jobbade även lite med hörnlinjen och samma övning som på diagonalen igår. Gick mycket bättre idag och Donut kändes finare. Är nöjd med det här passet. Ridmässigt kanske det inte var lysande, men all miljöträning och att han tog det så bra. Duktiga, duktiga bäbis.
 
Efter ridningen hade vi stalltjänst och Donut fick gå ut i hagen några timmar till. Jag åkte hem och åt, duschade och bytte om. Tillbaka för att ta in Donut och pratade ganska länge med min gamla pedagogiklärare. Alltså, all den kunskap som finns här! Fantastiskt att bara vara här och spatsera runt och ta in all kunskap. Älskar Strömsholm på sommaren. Så fint.
 
Nu ska jag typ sova. Supertrött!
 
Väl mött,



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

enrosagnu

ryttare, ridlärare och hästägare

RSS 2.0